|
Kościół św.Jana Chrzciciela i Katarzyny... |
Na
Pogórzu Kaczawskim w Gminie Świerzawa oprócz średniowiecznych malowideł
występujących w kościele fil.śś. Piotra i Pawła w Lubiechowej, gdzie można
podziwiać m.in. walkę św. Jerzego ze smokiem, znajduje się kościół pw. św. Jana
Chrzciciela i św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie, w którym, można się zetknąć z równie oryginalną sztuką malarską z okresu
średniowiecza.
|
Widok z wieży kościoła
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie. |
Położone
nad rzeką Kaczawą miasto Świerzawa przez długie wieki było osadą targową o
zmiennym statusie administracyjnym, dowodzą tego częste nadania i utraty praw
miejskich. Historia Świerzawy sięga 1159r.; wówczas wybudowano tu kościół, jednakże
w tym samym czasie rozwijały się Stara Kraśnica i Sędziszowa, dlatego dziś
trudno ustalić, czy Świerzawa była osadą dominującą czy też wraz z wymienionymi
miejscowościami położonymi na trakcie handlowym stanowiła zwarty zespół
osadniczy.
|
Świerzawa. |
Obecnie
Świerzawa posiada prawa miejskie, które odzyskała całkiem niedawno tj. w 1984r.
Te małe miasteczko położone w „Krainie wygasłych Wulkanów” ma specyficzny
klimat i kilka ciekawych zabytków.
|
Świerzawa ratusz. |
Najlepiej jest przyjechać do Świerzawy
latem, podczas ładnej słonecznej pogody i przejść się po tutejszym wydłużonym rynku,
na którym wznosi się klasycystyczny ratusz wraz z poewangelickim kościołem św.
Józefa Opiekuna z lat 1747-48.
Drugim
sakralnym zabytkiem wartym uwagi w Świerzawie jest kościół pw. Wniebowzięcia
NMP, wzniesiony w 1382r. Kościół ten był wielokrotnie przebudowywany, jednakże
zachował w dużej mierze gotycki charakter, choć jego wieża zwieńczona jest
barokowym hełmem.
|
Świerzawa kościół pw.Wniebowzięcia NMP. |
Przejeżdżając
ze Świerzawy w kierunku Złotoryi nie sposób, nie zauważyć pięknej strzelistej
formy jednego z najcenniejszych zabytków architektury w Polsce. Najciekawszym i
najstarszym zabytkiem Świerzawy jest położony w dolnej części miasta kościół
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej.
|
Kościół
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie. |
Przed
budowlą znajduje się duży plac parkingowy, z którego korzystają turyści z Polski
i zagranicy. Zwiedzanie
romańskiego kościoła św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej odbywa
się z przewodnikiem.
|
Kościół
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej. |
Latem obiekt można
zwiedzać w godzinach 11.00-18.00. Natomiast w innych porach roku trzeba się
skontaktować z Centrum Kultury, Sportu i Turystyki w Świerzawie. - Szczegółowych
informacji zaczerpniemy pod telefonem 757135273.
Uważa
się, iż obecna kamienna budowla została wzniesiona na miejscu drewnianego
kościoła z 1159r, ufundowanego wedle przekazów przez księcia Bolesława
Wysokiego.
|
Herb Świerzawy i foto kościoła. |
Bryła
nowego kościoła parafialnego oczywiście zmieniała się wraz z upływem czasu. Na
samym początku, kościół nie posiadał charakterystycznej wieży (dobudowano ją w
1507r.) i miał tylko jedną nawę. W 1391r. główne funkcje związane z sakralnym
życiem społeczności parafialnej zostały przeniesione do centrum Świerzawy tj.
do Kościoła pw. Wniebowzięcia NMP. W wyniku tego kościół św. Jana Chrzciciela i
Katarzyny Aleksandryjskiej stał się kościołem finalnym i cmentarnym.
|
Okna gotyckie. |
Zmiany
w wyglądzie bryły kościoła oprócz dostawienia wieży, polegały też na
dostawieniu zakrystii i pomieszczeń obok wieży, przekuciu części okien,
dobudowaniu portali i murów obronnych (w kościele chroniła się miejscowa
ludność w okresie najazdów husyckich). Mimo pięknej architektury (od 1507r. dostrzegamy
tutaj styl romański, gotycki i elementy renesansowe) oraz mimo tego, że zabytek przechodził z rąk katolickich w protestanckie i ponownie był katolicki, kościół aż do 1945r. pozostał kościołem cmentarnym,
|
Kościół
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie. |
Układ
kościoła nawiązuje do archaicznych form religijnych, budowla zbudowana jest na
osi wschód–zachód, co ma oczywiście znaczenie sakralne i magiczne. Kult słońca,
trzeba wiedzieć wraz z zalegalizowaniem politycznym przez Cesarstwo Rzymskie wiary
chrześcijańskiej, został wpleciony z pogaństwa i stał się jednym z elementów
wielowiekowej tradycji. Przykładem może być kult świąt słonecznych: dnia
słońca (Dies Solis – Sunday) i wyznaczenie święta „Bożego Narodzenia” w dniu 25 grudnia.
|
Dzień Słońca- Sunday (niedziela). |
Architektoniczne osie wielu budowli sakralnych, są wynikiem zderzeń
kulturowym, w których to wątki z rozmaitych religii tworzą przestrzeń synkretyczną, w dużej mierze nieczytelną i nierozpoznawalną dla współczesnego
odbiorcy. - Sumując: miejscem, w którym
wedle Biblii przebywa Bóg jest „daleka północ”, gdzie znajduje się tron boży, a
nie wschód, gdzie wschodzi słońce, czczone w wielu kulturach i uważane za bóstwo (patrz Księga Ezechiela 8r. szczególnie wers 16).
|
Wejście do kościoła. |
To,
co nadaje wyjątkowości kościołowi św. Jana Chrzciciela i Katarzyny
Aleksandryjskiej możemy ujrzeć wewnątrz tej urzekającej budowli. Obecnie wejście
do tej przestrzeni prowadzi przez wąski
portal ostrołukowy od strony południowej. - Gdy już jesteśmy w kościele, widzimy
głównie dużo przestrzeni, a elementami wystroju są tu jedynie: kamienna
chrzcielnica, ołtarz oraz kamienne płyty nagrobne i epitafia z lat 1541-81 (w
liczbie 12), przedstawicieli rodów von Hoberg, von Zedlitz i von Nimptsch.
|
Epitafium przedstawiciela rodu Nimptsch. |
Philippe
Ariès w
pozycji pt.: „Człowiek i Śmierć” ujawnia skąd wywodziła się na przestrzeni
wieków forma grzebania i składania zwłok „najbardziej zasłużonych ludzi” w metafizycznym
polu budowli sakralnej. Człowiek epoki średniowiecza przerażony siłami zła,
szatanem i śmiercią, stosował w gruncie rzeczy nawiązania do epok
wcześniejszych, w których umarłych grzebano w pobliżu strefy sacrum, aby po
śmierci nadąć im odpowiedniej dozy bezpieczeństwa.
|
Odkrycie pochówków w Kościół NMP w Poznaniu. Foto Łukasz Cynalewski. |
Natomiast
w religii judaistycznej było oczywiście nie do pomyślenia, aby zwłoki zmarłych mogły być
grzebane w przygotowanej dla Boga świątyni, lub wcześniej gdy takowej jeszcze
nie było przechowywane w namiocie, w którym znajdował się przybytek z arką
przymierza.
|
Świerzawa epitafia w kościele . |
Pewnym jest, że forma grzebania ludzi pod ołtarzami lub w
podziemiach kościoła i organizowania cmentarzy przy średniowiecznych kościołach
posiada raczej pogańską proweniencje i bliższa jest praktykom magicznym niż
chrześcijańskim. Można więc stwierdzić, że poniekąd w tym aspekcie
średniowieczne kościoły są „sanktuariami śmierci”, gdyż w dosłowny sposób
pozostają otoczone kośćmi - szczątkami zmarłych, uważanymi niekiedy za święte
relikwie, co ukazuje jak silna jest tendencja kultu przodków, która niestety
mocno deprawuje wiarę w Boga Żywych tj.: chrześcijańską ewangelię, w której Bóg
jedynie kieruje swe orędzie do istot żywych, nigdy zaś do szczątków ludzkich.
|
Foto archiwalne - Kaplica Czaszek w Kudowie -Czermna. |
Jak
pokazuje historia, ludzie (społeczeństwa) w wielu sprawach kierują się raczej wytycznymi
uzyskanymi od poprzedników (przodków etc.) niźli logiką opartą na konkretnych dowodach, tudzież wzorcowych odnośnikach (Biblia jako credo nauki chrześcijańskiej).
|
Kościół
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie. |
|
Rysunek na drewnianym słupie. |
Interesujący
nas zespół malowideł w kościele św. Jana Chrzciciela i Katarzyny
Aleksandryjskiej w Świerzawie skupia się
wokół kilku zagadnień, mamy tu: cykl chrystomatyczny, legendę św. Katarzyny Aleksandryjskiej,
postać św. Krzysztofa i pochodzące z 2ćw.XIIIw. przedstawienie z symboliką
"Drzewa Życia".
|
Drzewo Życia -Ptaki. |
Do
szczegółowego odczytania znaczenia fresków potrzebna jest oczywiście fachowa wiedza na temat
życiorysu i legend o św. Katarzynie Aleksandryjskiej lub też postaci św. Krzysztofa
opisywanej już na łamach Dzikich Sudetów w innych artykułach, traktujących o
średniowiecznych malowidłach. Z drugiej strony sama analiza treści podjęta
nawet przez pracowników naukowych związanych z renowacją fresków i
odszyfrowywaniem ich plastycznych nadań, niekoniecznie do końca daje nam
możliwość poznania wielu znaczeń symbolicznych.
|
Świerzawa fragment kompozycji pt.: "Drzewo Życia" z 2ćw.XIIIw. |
Konkludując będąc z wizytą w
zabytku romańskim, przypisanym kulturze średniowiecznej, w której to treści
chrześcijańskie czerpane są w dużej mierze z Biblii, powinniśmy raczej jednoliniowo ujmować interpretacje np.
symbolu "Drzewa Życia", lecz z
drugiej strony powinniśmy także przynajmniej sobie zdawać sprawę, że ów symbol był i jest obecny w
wielu kulturach na całym świecie i jako taki mógł być z powodzeniem
przetransponowany w pewnych aspektach do
starożytnego Rzymu, a potem do
katolicyzmu.
|
Jelenia Góra - "Drzewo Życia" na jednym z masońskich grobowców. |
|
Drzewo Życia i "Lew". |
Gdy
przyjrzymy się najstarszemu malowidłu w kościele św. Jana Chrzciciela i
Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie, ujrzymy cały zbiór składający się z
fantazyjnych zwierząt, ptaków, ryb, dziwnego kota itd.
Z racji znajdującego się w pobliżu zachowanego
fragmentu malowidła z Chrystusem „Sąd Ostateczny” przyjmujemy, że jest to
nawiązanie typowo biblijne, tj.
plastyczny odnośnik do występującego m.in. w Apokalipsie opisu „Drzewa Życia”(Obj.
22:2), do którego Adam i Ewa stracili niegdyś dostęp i tym samym przestali być
nieśmiertelni.
|
Axis Mundi - Drzewo Życia. |
W
innym ujęciu „Drzewo Życia” w wielu kulturach stanowiło podstawę kosmogonii. Utrzymywano, że od kosmicznego „Axis Mundi” rozpoczęto tworzenie świata, w tym
i człowieka. W tak rozumianym sensie symbol ten, staje się "dawcą życia", również
i w kabale. - Trudno jednoznacznie określić, jaki archetyp mieli na uwadze twórcy
fresku ze Świerzawy, być może było i tak, że również z dodatkiem własnej
wyobraźni ukazali nam tę oryginalną wizję.
|
Schowek na relikwie w kościele
w Świerzawie. |
Przechodząc
obok kamiennego ołtarza (patrząc na niego od frontu), powinniśmy zwrócić uwagę
na miejsce, w którym odznacza się od reszty mały kamienny bloczek. Fragment ten
został podczas prac renowacyjnych w 1997r. odspojony, a po jego wyjęciu okazało
się, że wewnątrz ołtarza znajduje się kamienny relikwiarz z pieczęcią biskupa z
Kulmbach w Bawarii.
|
Kościół
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie. |
Zwracając
się twarzą w kierunku zachodnim, możemy dokładnie przyjrzeć się drewnianym
emporom biegnącym obecnie jedynie przy ścianie zachodniej i południowej.
Prostokątna nawa kościoła jest przykryta drewnianym stropem, wzmacniają go
drewniane słupy z ciekawymi elementami ozdobnymi.
|
Ozdoby na emporach. |
Atmosfera
panująca w kościele jest wyjątkowa, zapewnie dlatego, że większość wyposażenia została stąd wywieziona do innych
obiektów sakralnych i muzeów (np. Tryptyk z 1498r znajduje się obecnie w
Poznaniu w kościele św. Marcina); pustka nadaje ascezy temu miejscu.
|
Kościół
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie. |
W
nawie głównej najwięcej przestrzeni zajmuje malowidło z przedstawieniem Legendy
o św. Katarzynie Aleksandryjskiej. - Święta
Katarzyna pochodząca z królewskiego rodu, z egipskiej Aleksandrii wedle podań i
legend poniosła śmierć męczeńską w wieku lat 18. Za życia obdarzona była
wyjątkową urodą i mądrością, dlatego też o jej rękę starało się wielu
kandydatów, co nie było ofertą dla świętej, która złożyła śluby czystości, by umacniać innych w wierze chrześcijańskiej. Do
śmierci świętej przyczyniła się jej niezachwiana postawa orędowniczki wiary,
która nawet w wyniku okrutnych tortur nie szukała kompromisu ze światem. W ikonografii
św. Katarzynę pokazuje się, jako młodą piękną dziewice, w bogatej sukni, z
księgą w dłoni i atrybutami jej męczeństwa (koło zębate, miecz), u jej stóp
leży niekiedy głowa lub postać cesarza Maksencjusza.
|
Kościół
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie (portal główny). |
|
Wejście na wieże. |
W
dalszej orientacji zwiedzania zanim wejdziemy na piętro, powinniśmy podejść w
kierunku zachodnim, tj. do portalu głównego wraz z tympanonem, gdzie dziś
znajdują się ułożone na posadce płyty nagrobne i epitafia. Obecnie wejście do kościoła przez główny
portal jest niemożliwe, miejsce to jest zabezpieczone (podobnie jak cały
kościół), systemem ochronnym, głownie dlatego, że do kościoła niejednokrotnie włamywali się złodzieje w celu kradzieży zabytków.
|
Kościół
św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w Świerzawie. |
|
Wieża w Świerzawie. |
Ostatnim
ważnym elementem w kościele św. Jana Chrzciciela i Katarzyny Aleksandryjskiej w
Świerzawie jest trzykondygnacyjna wieża, na szczyt której trzeba wspiąć się
stromymi drewnianymi schodami. Warto, to uczynić, aby móc zobaczyć wspaniałą
panoramę Świerzawy, Gór Kaczawskich i Pogórza Kaczawskiego z Ostrzycą Proboszczowicką w tle.
/Jan Wieczorek/
Foto: Jan Wieczorek
Zdjęcia z Internetu m.in. Łukasza Cynalewskiego.
Bibliografia:
M.Staffa - "Słownik Geografii Sudetów" (T.6), Materiały informacyjne na temat Gminy Świerzawa.
W ramach działalności
Dzikich Sudetów proponujemy Państwu uczestnictwo w szeregu atrakcyjnych
eksploracjach i wyprawach turystycznych prowadzonych przez kulturoznawcę i
eksploratora sudeckiego Jana Wieczorka, który pokaże Państwu miejsca ze wszech
miar interesujące, jak i też dzikie i tajemnicze, a bywa, że całkiem świeżo
odkryte...
DZIKIE SUDETY
Bardzo ciekawe, a raczej szerokie spojrzenie na romański kościółek w Świerzawie i jego wyposażenie. Zgadzam się w pełni z interpretacją autora i podziwiam znajomość rzeczy...
OdpowiedzUsuńAż nie śmiem prosić o podobne opracowanie kościółka w sąsiedniej Lubiechowej ....
Bardzo ciekawe, a raczej szerokie spojrzenie na romański kościółek w Świerzawie i jego wyposażenie. Zgadzam się w pełni z interpretacją autora i podziwiam znajomość rzeczy...
OdpowiedzUsuńAż nie śmiem prosić o podobne opracowanie kościółka w sąsiedniej Lubiechowej ....
Niezwykle interesująca historia .Ciekawa interpretacja. Dziekuję
OdpowiedzUsuń